رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفکر استراتژیک از منظر شناسای رقبا از دیدگاه ایزو 9001 ویرایش سال 2015بخش اول
#1
هدف از این سری مقالات  درک ساختار رقابتی یک صنعت / خدمات توسط سازمانها در راستای تفکر استراتژیک در ایزو 9001 ویرایش سال 2015 می باشد.

تجزیه و تحلیل رقبا/چرایی آندر ایزو 9001 ویرایش سال 2015 :

درک استراتژی فعلی رقبا و نقاط قوت و ضعف وی می تواند فرصت ها و تهدیدهای فعلی ما را شناسایی کند.

درک استراتژی آینده رقبا می تواند فرصت ها و تهدیدهای آینده را شناسایی کند.

پیش بینی واکنش خای احتمالی رقبای اصلی در خصوص هر انتخاب استراتژیکی که انتخاب می کنیم.

شناسایی عدم قطعیت های استراتژیک و نیاز به پایش رقیب در بازه زمانی خاص.

توصیه می شود برای درک تفکر استراتژیک در شناسایی رقبا در ایزو 9001 ویرایش سال 2015 به تعاریف استاندارد توجه شود:

تعریف : گروه استراتژیک ، گروهی از رقبا هستند که در یک بازه زمانی ، استراتژی رقابتی مشابهی را دنبال می کنند.

رقیبانی که استراتژی رقابتی مشابه ای دارند.

کانال توزیع مشابه /سطح کیفی مشابه/استراتژی ارتباطات مشابه

.رقیبانی که ویژگی های مشابه ای دارند.

اندازه و سایز رقبا از لحاظ سازمان /تعداد پرسنل /دارایی ها / اموال/صلاحیت ها و شایستگی های مشابه/سطح همسان برند/امکانات—— و لجستیکی مشابه/دسترسی بازارهای جهانی/ وجود R&D

-اعضای یک گروه استراتژیک موانع خروج نسبتا همسانی دارند.(اموال / کارخانه / نیروی کارمتخصص/ حفظ شهرت برند.)

مثال : وقتی 100 رقیب وجود دارد ، امکان تحلیل تک تک آنها بسیار سخت خواهد بود ، لذا با کاهش این تعداد ، به تعدادی گروه استراتژیک امکان تحلیل/ کاربردی کردن تحلیل بسیار آسان تر خواهد بود.

-گروه بندی استراتژیک در ایزو 9001 ویرایش سال 2015می تواند تصمیمات سرمایه گذاری استراتژیک را اصلاح کند.

- به جای اینکه در چه صنعتی سرمایه گذاری شود ، تصمیم گیری بر تعیین گروه استراتژیک خواهد بود.

-تعیین سود آوری کنونی و پتانسیل سود دهی آینده هریک از گروه های استراتژیک ضروری است.

رقبای بالقوه در ایزو 9001 ویرایش سال 2015

تعریف : رقبایی که پتانسیل و شرایط حضور در بازارها را دارند شامل :

-     توسعه بازار(رقبایی که از لحاظ جغرافیایی امکان بسط بازارخود و واردشدن به بازارها را دارند.)

-     توسعه محصول ( رقبایی که از لحاظ امکانات فروش یا شرایط بازار ، می توانند محصولات همگروه با محصولات خود را نیز تولید کنند مثلا تولید آب یا دوغ توسط شرکت های تولید نوشابه )

-     یکپارچگی یک مرحله عقب تر : مثلا تولید کننده کنسرو ماهی و یا رب گوجه فرنگی تصمیم به تولید قوطی نماید.(یا خود مشتری)

-     یکپارچگی یک مرحله به جلو : مثلا تولید کننده قوطی تصمیم به تولید کنسرو ماهی و یا رب نماید .(یا خود تامین کننده )

ادامه دارد.

http://www.icsiran.com/


موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  روز محیط زیست novinmarketing 0 473 1395-9-2, 03:25 عصر
آخرین ارسال: novinmarketing
Big Grin آخرین اخبار و دست اوردهای ژنتیک sama.r 21 4,829 1394-2-4, 08:41 عصر
آخرین ارسال: sama.r
  علائم کمبود استروژن و پروژسترون BRATZ 0 2,575 1392-6-18, 12:38 صبح
آخرین ارسال: BRATZ
  آلدولاز BRATZ 0 1,165 1392-6-3, 02:34 صبح
آخرین ارسال: BRATZ
Lightbulb کاربرد تکنولوژیPCR در تشخیص بیماری های انسانی BRATZ 0 1,097 1392-5-20, 02:43 عصر
آخرین ارسال: BRATZ
  انتقال ژن در گیاه در یک نگاه BRATZ 0 1,209 1392-4-30, 01:25 صبح
آخرین ارسال: BRATZ
  تاثيرات ژنتيك بر آتاكسي سگ سانان به اثبات رسيد bethoven 0 1,104 1392-4-2, 12:04 صبح
آخرین ارسال: bethoven
  رمزگشايي از اريگامي پروتئين reza14 0 1,106 1392-2-13, 10:03 عصر
آخرین ارسال: reza14
  اولين گوسفندان شب‌تاب جهان متولد شدند reza14 0 1,171 1392-2-11, 06:09 عصر
آخرین ارسال: reza14
  ● بزرگترين شجره‌نامه سلول‌هاي انساني ساخته شد reza14 0 1,294 1392-2-3, 09:07 عصر
آخرین ارسال: reza14

پرش در انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان