ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شهر الکترونیک چیست؟
مدیر ارشد انجمن
********
مدیر ارشد انجمن

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 3,095 _ تاریخ عضویت: ۲۵-۱-۱۳۹۰

: :
مدال های من
سپاس کرده: 1472
3182 بار سپاس شده در 1416 ارسال

حالت من: انتخاب نشده


ارسال: #1
شهر الکترونیک چیست؟
شبکه های ارتباطی نوین و در راس آنها شبکه جهانی اینترنت، فضاهای مجازی را در اشکال گوناگون آن پدید آورده و باعث انقلابی عظیم در تمامی ابعاد زندگی انسان ها و سازمانها شده و جهانی مجازی را بوجود آورده اند. (البته باید یاد آور شویم که فاصله مابین آنچه در شهرهای کشور عزیزمان ایران وجود دارد با آنچه در کشورهای پیشرفته بوده، قابل ملاحظه است و کاهش این فاصله نیاز به سعی و تلاش مضاعف دارد) این فناوری روش های کارکرد و نگرش افراد، سازمان ها و دولت ها را دگرگون ساخته و باعث ایجاد صنایع نوین، مشاغل جدید و خلاقیت در انجام امور شده است.

ظهور پدیده هایی چون کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیک، آموزش الکترونیکی و... که این روزها بسیار گسترش یافته، از نتایج عمده نفوذ و گسترش فناوری اطلاعات در ابعاد مختلف بوده که همین امر منجر به شکل گیری شهر الکترونیک شده تا بتوان هرچه بیشتر و مطلوب تر در بستر شهر الکترونیکی، حجم وسیعی از فعالیت ها و خدمات شهری را بصورت الکترونیک ارائه کرد.

شهر الکترونیکی شهری است که شهروندان آن بتوانند از خدمات الکترونیکی ارائه شده که بخش زیادی از آن باید به صورت آنلاین ارائه شود، در تمام مدت شبانه روز بدون محدودیت مکانی، با شیوه ای مطمئن و ایمن بهره مند باشند.


به عبارت دیگر شهر الکترونیکی شهری است که همه خدمات مورد نیاز مردم در بخش دولتی و خصوصی به صورت تمام وقت برای همه افراد در همه جا قابل دسترسی باشد. کوکلیز شهر الکترونیکی را ارتباطی هماهنگ و برپایه شبکه، برای انجام وظایف معمولی اهالی، به روش الکترونیکی که پیش از این در مدل شهر معمولی، توسط خود اشخاص انجام می شد; تعریف می کند.

شهروند الکترونیک کسی است که حداقل دانش لازم در رابطه با مفاهیم پایهICT، حداقل توانایی لازم در به کارگیری سیستم های عامل ویندوز و واژه پرداز مایکروسافت، توانایی کافی برای برقراری ارتباط با اینترنت و وب جهان گستر، توانایی مبادله پیام های الکترونیکی از طریق پست الکترونیکی، توانایی کافی برای یافتن اطلاعات از طریق موتورهای جست و جو در وب، توانایی تکمیل فرم های آنلاین اینترنتی و انجام کارهای روزمره مختلف از طریق شبکه را داشته باشد. (البته وجود یک سیستم مخابراتی قوی و در دسترس ضروری است.)

یکی از مهمترین سازمان ها در تحقق بخشیدن به اهداف شهر الکترونیک، بانکداری الکترونیکی و خدمات گسترده آن است که امروزه در کشورمان شرایط آن با حضور قوی بانکهای خصوصی در صحنه بانکداری تاحدودی فراهم گردیده است. (البته هنوز جای کار بسیار وجود دارد) چراکه در دنیای پیشرفته کنونی منظور از بانکداری الکترونیکی، سامانه یکپارچه ای بوده که همه خدمات پولی و مدیریتی را در قالب یک سامانه واحد و متمرکز ارائه می نماید. لذا بانکداری الکترونیکی می تواند مقدمه ای برای ورود به دنیای جدید و شیوه های نوظهور باشد.

گسترش هرچه بیشتر بانکداری نوین خود می تواند مصداق اصلاح الگوی مصرف در بخش بانکداری باشد. چراکه ارائه خدمات به صورت الکترونیکی موجب صرفه جویی عظیمی در هزینه های جاری شهروندان در تمامی کلان شهرها می شود. در هزاره سوم که عصر دیجیتال خوانده شده; پایه گذاری، توسعه و گسترش شهر الکترونیکی یک ضرورت و اجبار بوده و دیگر نمی توان آن را یک موضوع تشریفاتی و تجملی تلقی کرد. زیرا امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یک زیرساخت اساسی برای همه جوامع است. اگر در دنیای کنونی به توسعه الکترونیک و پایه گذاری شهر الکترونیکی نپردازیم، در واقع نقش و جایگاه شهری را از شهرها خواهیم گرفت و شهرهای ما عملا روستاهایی عقب مانده از تکنولوژی های روز به شمار خواهند آمد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها خرید سخت افزار و توسعه نرم افزار نبوده و اگر همه این شرایط به لحاظ فنی و مهندسی نیز فراهم شود، نقش و جایگاه ساکنان این شهر و شهروندان آن همچنان نقشی اساسی و غیر قابل انکار است.

اما باید بدانیم که گام اساسی برای تحقق شهر الکترونیکی و استقرار شهروندان در آن، دولت الکترونیکی است. برخی از نارسایی های مرتبط در این حوزه، نگرانی هایی را برای متولیان امر در طراحی و پیاده سازی شهر الکترونیکی فراهم آورده است.

چراکه مهم ترین مساله در حوزه بانکداری الکترونیکی این است که مزایای آن برای مردم روشن و فرهنگ بهره گیری از این مزایا در بین مسئولان و اعضای جامعه نهادینه شود. لذا الزامیست که در تحقق یک شهر الکترونیکی تمامی شهروندان بتوانند به خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. (یکی از راههای تحقق شهر الکترونیکی، آموزش صحیح شهروندان الکترونیکی است) در این میان نقش آگاهی مسوولان و توجه آنان به اقداماتی که در این عرصه برای تحقق شهر الکترونیکی باید صورت دهند، کم اهمیت تر از توانمند سازی شهروندان و آگاهسازی آنان از قابلیت ها و الزامات زندگی در شهرهای الکترونیک نیست.

لذا در پایان باید گفت درصورت آماده شدن بسترهای مناسب، ایران به لحاظ بهره گیری از مهارت های دنیای الکترونیکی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است. در کشور عزیزمان ایران نیز شهرهای مختلف به همراه سازمان های موجود در آنها، گام های بلندی را برای الکترونیکی شدن برداشته و کارهای قابل تقدیری انجام داده اند اما باید بیشتر تلاش و کوشش کرد تا شهری الکترونیکی مدرن امروزی داشته باشیم

نویسنده : عباس محتشمی
گردآوري:گروه کامپیوتر سايت تبيان زنجان
مهمان گرامی برای مشاهده لینک ها و دانلود حتماباید عضو شوید برای عضویت رایگان سریع به این لینک کلیک کنید .
امضای moongirl
یک جمله زیبا از طرف خدا :
"قبل از خواب دیگران را ببخش و من قبل از اینکه بیدار شوید ، شما را بخشیده ام..."

[تصویر: Sun+behind+clouds+God]
۱۶-۲-۱۳۹۰ ۰۸:۴۲ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
مدیر ارشد انجمن
********
مدیر ارشد انجمن

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 3,095 _ تاریخ عضویت: ۲۵-۱-۱۳۹۰

: :
مدال های من
سپاس کرده: 1472
3182 بار سپاس شده در 1416 ارسال

حالت من: انتخاب نشده


ارسال: #2
شهر الکترونیک چیست؟
دكتر علي‌اكبر جلالي ، كارشناس فناوري اطلاعات و ارتباطات - بزرگراه فناوری - ايران عضو جامعه اطلاعاتي جهاني است و تا كنون مشاركتهاي خوبي در تصميم سازي براي اين جامعه هزاره سوم داشته است. هدف از اين اجلاسهاي تاريخي كه تكرار آنها بعيد بنظر مي‌رسد‌، خلق يك ديدگاه مشترك در مورد عصر اطلاعات تحت عنوان جامعه‌ي اطلاعاتي بوده است. از جمله دستاوردهاي مهم اين دو اجلاس اعلامه اصول و برنامه عمل آن بوده است كه با مشاركت 192 كشور از جمله ايران بدست آمده است. در برنامه اصول به موارد زيادي از جمله فقرزدايي، توانمند سازي زنان، جوانان، محرومان، تحصيلات ابتدايي براي همه، جها‌ن‌شمولي، همبستگي ملل جهان، آزاديهاي اساسي، حق توسعه براي همه، آزادي بيان، رعايت آزادي ديگران، دسترسي همه به اطلاعات، حق حاكميت كشورها، تنوع‌فرهنگي، حفظ و توسعه زبانهاي محلي، چند زبانی در محيط‌های مجازی، كاهش شكاف ديجيتالي، رشد سلامت و پيشگيري بيماري‌ها و موارد بسيار ديگر پرداخته شده است. علاوه بر موارد فوق در اعلاميه اصول به مواردي پرداخته شده است كه نياز به مطالعه و مشاركت بيشتر كشورها را دارد تا ابعاد مختلف آن بيشتر مشخص و براي اجرا به اطلاع جامعه جهاني برسد. مثلا در يكي از بندهاي اصول اساسي جامعه اطلاعاتي براي همگان به موضوعي تحت عنوان "دسترسي به اطلاعات و دانش" اشاره شده است. در بندهاي ديگر به مواردي مانند: ظرفيت‌سازي و توانمند سازي، پرداختن به ابعاد اخلاقي جامعه اطلاعاتي، تشويق همكاريهاي بين‌المللي، بهبود دسترسي ارزان، عمومي، فراگير و عادلانه به فناوري و زيرساختهاي ارتباطي اشاره شده است. اينگونه موارد بايد در سطح جهاني معرفي و راهكارهاي مناسب براي اجرايي شدن آن تهيه شود. سئوال اساسي آن است كه چگونه مي‌توان بدون ايجاد يك محيط مناسب و تربيت شهروندان با تفكري بر اساس توسعه كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات چنين آرزوهايي بزرگي را تحقق بخشيد؟ چگونه مي‌توان جوامع كوچكتر اطلاعاتي را شكل داد و از مجموعه اين جوامع كوچك به جامعه اطلاعاتي جهاني رسيد؟ مطمئنا توسعه شهرهاي الكترونيك بهترين ايده براي تمرين ورود به جامعه اطلاعاتي جهاني خواهند بود.
درايران فرهنگ شهرهاي الكترونيكي و اينترنتي در حال گسترش ا ست و كم‌كم باور مسئولين در درك نياز حركت به سمت و سوي شهرهاي الكترونيكي در حال شكل گيري است. شايد در سال 1379 كه براي اولين بار بحث شهرهاي الكترونيكي مطرح و متاقب آن همايش جهاني شهرهاي الكترونيكي و اينترنتي با جضور بيش از 1500 نفر از مسئولين و متخصصين ارشد كشور در حوزه‌هاي مختلف برگزلر شد موضوع براي كشورمان خنده دار و باور نكردني بود و يا حداقل باور نداشتيم كه فقط 5 سال بعد بايد راهكار برون رفت از چالشهاي شهر بزرگي مانند تهران را در ايجاد شهر الكترونيك جستجو كنيم. بايد در هزاره سوم و شروع قرن 21 تسليم پديدههاي حاصل تغييرات فناوريهي جديد باشيم و شهر الكترونيك را به عنوان يك نياز و ضرورت هزاره سوم بپذيريم.
شهر الكترونيك يك اختراع و يا يك پيشنهاد نوآورانه نيست بلكه واقعيتي است كه بر اساس نياز جاي خود را باز مي‌كند. اگر امروز چشم خود را بر نياز ببنديم فردا بايد با پرداخت هزينه بيشتر قدم در اجراي آن بگذاريم.
شهر الكترونيك عبارت از شهري است كه اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرويسهاس دولتي و سازمانهاي بخش خصوصي بصورت برخط (online) و بطور شبانه‌روزي، در هفت روز هفته با كيفيت و ضريب ايمني بالا با استفاده از ابزار فناوري اطلاعات و ارتباطات و كاربردهاي آن انجام مي‌شود. شهر الكترونيك ما را از دنياي يك بعدي كه شهرهاي سنتي و امروزي ما هستند، به دنياي دو بعدي مي‌برد كه دستاورد فناوري‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات دنياي اينترنتي مي‌باشند. توجه كنيم كه فناوري‌ها همچنان به سرعت توسعه مي‌يابند و بزودي دنياي سه بعدي را عرضه مي‌كنند كه در آن‌صورت، ما شاهد شهرهاي مجازي سه بعدي خواهيم بود كه حتي تصور آن برايمان سخت است. شايد سئوال شود كه آيا امكان ايجاد شهر الكترونيك براي كشور مانند ايران كه با ساختارهاي سنتي عجين شده است و در مقابل تغيير فناوريها همواره دنباله رو بوده است مقدور مي‌باشد؟
اگر به خود اعتماد داشته باشيم و علمي فكر كنيم و دانش و علم را در كليه امور زندگيمان بكار گيريم قطعاً نه تنها ايجاد شهر الكترونيك كه پروژه‌هاي بزرگتر و پيچيده‌تر را كه بر اساس توسعه ابزارهاي نوين مانند فناوري اطلاعات و ارتباطات است به راحتي مي‌توانيم انجام دهيم. يكي از مشكات اساسي در كشور ما در توسعه اينگونه پديده‌ها پذيرش مسئوليت افرادي است كه هيچ آشنايي به اين موضوعات نداشته و گاها مخالف هم هستند و به عمد مسئوليت مي‌پذيرند تا جلو آنرا بگيرند. اگر مسئوليت اينگونه خدمات به افراد متخصص، علاقمند و توانمند سپرده شود قطعا مشكل خاصي براي توسعه پديده‌هايي مانند شهر الكترونيك نداريم.
اجراي شهر الكترونيك در چند مرحله انجام مي‌شود، مراحل پيدايش، ا رتقاء، تعامل، تراكنش و يكپارچه‌سازي پنج مرحله توسعه اينگونه شهرها مي‌توانند باشند. در اجراي شهر الكترونيكي بايد به ارايه سبك زندگي الكترونيك و در خور عصر توجه داشت و بايد توجه كرد كه سبك زندگي سنتي براي جامعه اطلاعاتي، تضادها و نابهنجاري‌هاي خاصي را به دنبال خواهد داشت. بنابراين يك الگوي مناسب زندگي با توجه به شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه مورد نظر و مناسب در جامعه اطلاعاتي، يكي از برنامه‌هاي شهرهاي الكترونيك است. توسعه شهرهاي الكترونيك، دستاوردهاي بسياري را براي شهروندان، سازمان‌هاي شهري و ديگر ذينفعان شهر به همراه داشته است. بعضي از فعاليتهاي شهرهاي الكترونيكي عبارتند از:
1. فعاليت‌هاي بانكي: مثل پرداخت قبوض، برداشت پول از حساب، انتقال پول و غيره
2. فعاليت‌هاي اداري: مثل ثبت اسناد و املاك، درخواست پاسپورت و امثال آن
3. فعاليت‌هاي تجاري: مثل خريد و فروش كالا، موسيقي، فيلم و مواد غذايي
4. فعاليت‌هاي تفريحي: مثل بازيهاي رايانه‌اي، بازديد از موزه‌ها و پارك‌ها
5. كسب اطلاعات: اخبار، روزنامه‌ها، نشريات، وضعيت آب‌و‌هوا، ترافيك شهري، ساعات پرواز هواپيماها و...
6. فعاليت‌هاي علمي: تحقيق در مورد پروژه‌ها، يافتن مقاله‌ها، دسترسي به منابع معتبر، كتابخانه‌‌ها و كتاب‌ها و تاليفات جديد
7. فعاليت‌هاي آموزشي: مدرسه، دانشگاه و ساير آموزشگاه‌ها
8. فعاليت‌هاي سياسي: شركت در انتخابات، اعلام‌‌ نظر ‌‌به مجلس و بخشهاي سياسي باز
9. فعاليت‌هاي مسافرتي: رزرو بليط سفر، رزرو هتل و كرايه اتومبيل
10. كاريابي و درخواست كار: آگاهي يافتن از فرصت‌هاي كاري، پر‌‌كردن فرم درخواست كار، ارسال و گرفتن نتيجه.
11. فعاليت‌هاي درماني: مراجعه به پزشك، دريافت دستورالعمل‌‌هاي ايمني و اطلاع از تازه‌هاي پزشكي
12. فعاليت‌هاي تصميم‌گيري: بهترين و‌ ‌خلوت‌ترين مسير در شهر براي رسيدن به مقصد، بهترين رستوران براي صرف غذا، بهترين اماكن تفريحي و ساير بهترين‌ها
مطمئن هستم در صورتي كه در كشور برنامه‌ريزيها بر اساس اولويتهاي جهاني و واقعيتهاي موجود جهان كه حركت بسوي جامعه اطلاعاتي است انجام شود، اجراي شهر الكترونيك در اولويت قرار مي‌گيرد.
امضای moongirl
یک جمله زیبا از طرف خدا :
"قبل از خواب دیگران را ببخش و من قبل از اینکه بیدار شوید ، شما را بخشیده ام..."

[تصویر: Sun+behind+clouds+God]
۱۶-۲-۱۳۹۰ ۰۸:۴۳ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
مدیر ارشد انجمن
********
مدیر ارشد انجمن

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 3,095 _ تاریخ عضویت: ۲۵-۱-۱۳۹۰

: :
مدال های من
سپاس کرده: 1472
3182 بار سپاس شده در 1416 ارسال

حالت من: انتخاب نشده


ارسال: #3
شهر الکترونیک چیست؟
به گزارش خبرنگار سيتنا، در يادداشت دكتر علي ناصري آمده است؛
1- حقوق شهروندان در شهرهاي الكترونيكي
در عصر اطلاعات و متناسب با اهداف سند چشم‌انداز بيست‌ساله و با تلاش روزافزون دولت و تمامي آحاد جامعه براي شكل‌گيري جامعه اطلاعاتي و جامعه دانش پايه، به سمت كشوري حركت مي‌كنيم كه در آن، مفهوم شهروندان به افرادي اطلاق مي‌گردد كه مسئوليت‌پذير، پاسخگو و فعال، كمك‌دهنده و داراي نقشي مؤثر در فرآيند توسعه ملي بوده و منفعل، ساكن و مددجو نباشند. از اين رو حصول اطمينان از كاربرد فناوري اطلاعات در همه ابعاد زندگي و سيستم‌هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي موجب تحولي بزرگ در شيوه زندگي، كار و فعاليت آنها و از حقوق اساسي هر شهروندي به حساب مي‌آيد.
در چنين جامعه‌اي، توانمندي شهروندان در پردازش، ذخيره، انتقال، توليد و به‌كارگيري داده، اطلاعات و دانش از اهميت به‌سزايي برخوردار است. در سايه تحقق حقوق ملت در چنين جامعه‌اي، افراد شايسته، با مهارت، داراي شوق و انگيزش، پاسخگو و نوآور مي‌تواند در ارتقاء سطح كيفيت زندگي فردي و اجتماعي يك شهر و حتي كشور وظايف بزرگي را به عهده گيرد. اين‌گونه شهروندان قادرند در بازار جهاني فعاليت نموده و به مبادله ثروت و دانش خود به دور از هر‌گونه محدوديت جغرافيايي، فيزيكي و اقتصادي در كوتاه‌ترين زمان و در هر مكاني مشغول شده و شكل‌دهنده اقتصادي متنوع، توأم با افزايش قدرت رقابت باشند. جامعه‌اي كه در آن با رعايت حقوق و قوانين الكترونيكي حاكم بر فضاي ديجيتال، قدرت جذب دانش و استعداد از اقصي نقاط جهان نيز امكان پذير مي‌گردد. از اين رو دسترسي به جامعه اطلاعاتي در سطح ملي و منطقه‌اي و توسعه دولت الكترونيكي با ايجاد شهر هاي الكترونيك و كاهش زمان و هزينه ارائه خدمات به شهروندان نيازمند فراهم آوردن فرصت‌هاي برابر، عادلانه و امن اطلاعاتي براي همه شهروندان توام با رعايت حقوق فردي و اجتماعي آنان است.
2- تعامل خانواده و شهر الكترونيكي
زندگي در شهر الكترونيكي، مطالعه و افزايش اطلاعات و مهارت‌هاي تك تك شهروندان و به خصوص والدين و خانواده‌ها را مي‌طلبد، چرا كه اين خانواده‌ها هستند كه نهايتا به عنوان كاربران سيستم در جهت تامين نيازهاي خدماتي خود به سايتها و پورتال‌هاي شهر الكترونيك مراجعه مي‌كنند. از اين رو خانواده‌ها لازم است در خصوص محاسن و عيوب رسانه‌هاي الكترونيكي، راهنماي خوب و موثر و به روزي براي فرزندانشان باشند. آنچه بايد در تعامل خانواده‌ها و شهر الكترونيك و دنياي مجازي در نظر گرفت، آشنايي والدين با آسيب‌هايي است كه احتمال دارد فرزندان را در استفاده از درياي بيكران اطلاعات الكترونيكي دچار مشكل نمايد.
از جمله چالش‌هاي اساسي گسترش فناوري ارتباطات در‌جهان – به خصوص كشورهاي در حال توسعه - آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي است. قرار گرفتن در معرض فرهنگ‌هاي گوناگون، آزادي‌هاي زياد در يك دورة زماني نسبتاً كوتاه و امكان دسترسي به اطلاعات غيراخلاقي گوناگون از طريق اينترنت، برخي از نمونه‌هاي اين خطرها است. در كشورهاي در حال توسعه، از جمله كشورما، بنابر شرايط فرهنگي و اجتماعي، احتمال آسيب‌پذيري زيادي در اثر تعامل گسترده با ديگر فرهنگ ها وجود دارد. به رغم پيشرفت‌هاي حاصل شده در سازوكارهاي امنيتي و كنترلي در اينترنت، قابليت‌هاي كنترلي در اين گونه موارد كم‌تر مؤثر واقع مي‌شوند. بنابراين توجه به شرايط فرهنگي و اجتماعي كشورها يا مناطق جغرافيايي خاص قبل از ايجاد شهر الكترونيك و آماده كردن خانواده‌ها از بعد فرهنگي ، اجتماعي و اخلاقي و حتي پزشكي ضروري است .
3- تدوين و اجراي قوانين و مقررات شهرهاي الكترونيكي
جهت برپايي و ايجاد شهر الكترونيك، علاوه بر تدوين و اجراي قوانيني مناسب در جهت تحقق دولت الكترونيك، لازم است قوانين ويژه‌اي خصوصا در جهت رعايت استاندارهاي امنيتي تدوين و تنظيم گردد. به طوري كه متناسب با نيازها و ويژگي‌هاي هر شهر الكترونيك ارائه شده باشد. اين قوانين و مقررات از سوي دولت در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي قابل بررسي است. قوانين مربوط به جرائم الكترونيكي، حريم خصوصي، جريان آزاد اطلاعات، حقوق مصرف‌كنندگان و قوانين تجارت الكترونيك از مهم‌ترين آن‌ها هستند. همچنين سازمان‌ها و كسب و كارهاي خصوصي كه از شبكه‌ها و سيستم‌هاي اطلاعاتي استفاده مي‌كنند، داراي سياست امنيتي هستند. اجراي سيستم‌هاي مديريت امنيـت اطلاعات و پياده‌سازي استانداردهاي مربوطه - مانند ISO17799 - براي سازمان‌ها ضروري است. حتي خانواده‌ها و شهروندان الكترونيك نيز براي كاهش آسيب‌هاي امنيت اطلاعات، براي خود و خانواده سياست‌ها و روال‌هاي امنيتي در نظر مي‌گيرند، مانند كنترل‌هاي والدين روي استفاده كودكان از كامپيوتر و اينترنت.
4- بزهكاري و جرايم در شهرهاي الكترونيكي
فضاي يك شهر الكترونيك، فضايي مجازي است، فضايي كه در آن برخي افراد با نيت خرابكاري يا سوء استفاده - مثلاً سوء استفاده مالي - اقدام به اجراي حمله‌هاي امنيتي مي‌كنند. به اين اقدامات "جرايم الكترونيكي" مي‌گوييم. هدف ايجاد امنيت اطلاعات در شهر الكترونيك جلوگيري از وقوع اين جرايم و كاهش اثرات منفي آنها است. سابقه جرايم الكترونيك به سابقه استفاده از كامپيوترها بر مي‌گردد. آنچه تازگي دارد گسترش وسيع تجهيزاتي است كه توان محاسباتي و ارتباطي بالايي دارند و در انواع فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي در شهرهاي جديد، بصورت يك ركن اصلي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. امروزه حجم وسيعي از اطلاعات مهم در شبكه‌ها جريان دارند و تعداد بسيار زيادي كاربران مختلف كه عمدتاًٌ هيچ آموزشي در زمينه امنيت نديده‌اند. هر شهروند در شهر الكترونيك مجاز است از زيرساخت هاي اطلاعاتي به عنوان يك امكان عمومي استفاده نمايد و همين واقعيت است كه منجر به بروز جرايم الكترونيكي در شهرهاي الكترونيك مي‌شود. از جمله شايع‌ترين جرايم در زمينه امنيت اطلاعات در شهرهاي الكترونيك، مي‌توان به مواردي همچون حملات ويروسي، دسترسي‌هاي غيرمجاز، دزدي اطلاعات محرمانه و خصوصي افراد و مسائل مربوط به كامپيوترهاي قابل حمل... اشاره نمود.
5- رفاه اجتماعي و امنيت اجتماعات در شهرهاي الكترونيكي چگونه است؟
مزاياي الكترونيكي شدن از جمله سرعت و دقت بالاتر و كاهش هزينه‌هاي سربار، باعث گسترش شهرهاي الكترونيك شده است. در مقايسه با زندگي كنوني، ‌يك شهروند الكترونيك از سطح رفاه اجتماعي بالاتري برخوردار است. به طور خلاصه از جمله مواردي كه شهروند الكترونيك را از شهروند عادي متمايز مي‌كند، مي‌توان به موارد زير اشاره نمود؛
يك شهروند الكترونيكي در قياس با يك شهروند سنتي از مزاياي زير برخوردار است؛
• شهروند الكترونيكي، مهارت استفاده از كامپيوتر و اينترنت را دارد و به همين جهت، با اعتماد به نفس بيشتري در عصر اطلاعات و ارتباطات به حيات خود ادامه مي‌دهد.
• شهروند الكترونيكي، توانايي استفاده از فناوري‌هاي ارتباطي نوين، از قبيل پست الكترونيكي، گپ‌زني و ... را دارا بوده و در هر لحظه از شبانه‌روز مي‌تواند با هر يك از دوستان يا آشنايان خود ارتباط برقرار كند.
• شهروند الكترونيكي، به روز زندگي مي‌كند، زيرا قادر است آخرين اطلاعات، اخبار، كالاها و نرم‌افزارها را در چند دقيقه از طريق اينترنت جستجو كرده و به دست آورد.
• شهروند الكترونيكي، سفرهاي مفرح‌تري انجام مي‌دهد؛ زيرا كليه مراحل سفر را از قبل، به كمك اينترنت برنامه‌ريزي كرده است.
• استخدام شهروند الكترونيكي آسان‌تر است، چرا كه از طريق اينترنت به راحتي از فرصت‌هاي شغلي موجود آگاه مي‌شود.
• كاهش جدي ترافيك شهري به واسطه عدم نياز به عبور و مرور شهري جهت انجام اموري همچون خريد هاي روزمره، كارهاي بانكي و ... • كاهش جدي آلودگي هوا با توجه به كاهش عبور و مرور شهري
• افزايش سرعت كارها با استفاده بهينه شهروندان از كل زمان مفيد در شبانه روز
• صرفه‌جويي در انرژي مفيد شهروندان و عدم نياز به صرف انرژي در مسيرهاي رفت و آمد
• ارتقاي روحيه مثبت شهروندان به واسطه افزايش راندمان آن‌ها از نظر زمان و انرژي
• افزايش سطح رفاه و آسايش همگاني
• دستيابي به عدالت اجتماعي همگاني با توزيع عادلانه و يكسان خدمات و اطلاعات
• افزايش سرعت توسعه و پيشرفت كشور
• ارتقاي متوسط سطح فرهنگي و علمي شهروندان
ناگفته نماند كه تحقق تمامي موارد ذكر شده، در سايه سيستمي امن از تبادل اطلاعات در فضاي الكترونيك صورت مي پذيرد كه در قسمتهاي قبلي بدان اشاره شد.
6- مقوله امنيت در شهر الكترونيك
همان‌گونه كه مي‌دانيد در يك شهر الكترونيك كه ثمره و ميوه توسعه دنياي اطلاعات است، كليه مراكز دولتي و خصوصي با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات و از طريق شبكه‌هاي متعدد با هم در ارتباط مي‌باشند تا بدين وسيله امكان انجام فعاليتهاي بانكي، تبادلات مالي و تجاري، بهداشتي، آموزشي و خدماتي را به صورت الكترونيك و برخط براي تمامي شهروندان در كليه اوقات شبانه‌روز فراهم آورند. اين مهم زماني تحقق مي‌يابد كه اطلاعات به صورت مطمئن، با صحت و سقم كامل و با حفظ امنيت و محرمانگي منتقل، نگهداري و يا در دسترس افراد قرار گيرد.
به طور كلي، امنيت يكي از بنيادي‌ترين و اساسي‌ترين مواردي است كه به سبب وجود سيستم‌هاي اطلاعاتي مختلف، امكان دسترسي‌هاي از راه دور به اطلاعات، اشتراك اطلاعات و وجود داده هاي محرمانه و حساس شهروندان و كسب و كارها در شهر الكترونيك، توجه مديران و بانيان آن را از يك سو و شهروندان را به عنوان كاربران الكترونيكي اين امكانات از سوي ديگر به خود جلب كرده است. در اين راستا تدابير متفاوتي در رده هاي مختلف دولت مردان، كارشناسان و محققان فناوري اطلاعات از جمله ترويج فرهنگ آشنايي شهروندان با تدابير امنيتي در فضاي الكترونيك و افزايش آگاهي آنان از اين مسائل، ايمن سازي بستر فناوري اطلاعات و رعايت استاندارهاي امنيتي مناسب، ايمن‌سازي مكان و نحوه نگهداري اطلاعات و طراحي نرم‌افزارها و محيط هاي ايمن جهت استفاده از امكانات الكترونيكي و اينترنتي و ... را مي‌توان نام برد.
از آنجا كه مسئوليت بخش عمده‌اي از زيرساخت‌ها و سياست‌ها و بررسي مسائل امنيتي در شهر الكترونيك، وابسته به دولت‌ها است، لذا اين امر در جهت تحقق دولت الكترونيك نياز به توجه و تدابير ويژه‌اي دارد.
خوشبختانه اهميت مقوله امنيت در فضاي الكترونيكي تا جايي است كه در سند راهبردي پيشنهادي نظام جامع فناوري اطلاعات كشور نيز به عنوان يكي از عوامل بسيار مهم، بدان پرداخته شده، به گونه‌اي كه اقداماتي چون:
• ايجاد امنيت جامعه، خانواده و اشخاص در استفاده از خدمات الكترونيكي از طريق وضع قوانين مورد نياز براي حفظ امنيت جامعه، خانواده و اشخاص،‌
• طراحي و به كارگيري سازوكارهاي امنيتي و حفاظتي براي حفظ امنيت جامعه، خانواده و اشخاص در فضاي الكترونيكي،
• آموزش شهروندان به رعايت نكات ايمني در فضاي الكترونيكي،
• بهره‌گيري از رمز و كدگذاري به صورت گسترده در راستاي صيانت از حقوق شهروندان.
• برقراري امنيت فضاي الكترونيكي تبادل اطلاعات كشور با استقرار نظام مديريت و راهبري امنيت فضاي تبادل اطلاعات كشور،
• استانداردسازي محصولات و سازوكار امنيت حوزه فناوري اطلاعات،
• توسعه و تقويت صنعت بومي امنيت فناوري اطلاعات،
• ايجاد نظام پيشگيري و مقابله با تهديدات مختلف در اين حوزه،
• سهولت ايمني و امنيت جهت شبكه‌هاي پرسرعت و كارآمد
همه و همه از جمله موارد مهمي هستند كه در اين سند، جهت صيانت از امنيت شهروندان كشور عزيزمان در فضاي الكترونيك و تحقق هر چه بهتر دولت الكترونيكي‌اي امن و ايمن كه پيش نياز ايجاد شهرهاي الكترونيك مي‌باشد، مورد توجه قرار گرفته است كه اين مساله خود حاكي از حياتي بودن مساله حفظ امنيت در فضاي الكترونيكي و به تبع آن شهر الكترونيك است.


به نقل از سيتنا
مهمان گرامی برای مشاهده لینک ها و دانلود حتماباید عضو شوید برای عضویت رایگان سریع به این لینک کلیک کنید .
امضای moongirl
یک جمله زیبا از طرف خدا :
"قبل از خواب دیگران را ببخش و من قبل از اینکه بیدار شوید ، شما را بخشیده ام..."

[تصویر: Sun+behind+clouds+God]
۱۶-۲-۱۳۹۰ ۰۸:۴۴ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
ارسال پاسخ  ارسال موضوع 


موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  پول الکترونيکي چيست؟ zoha 1 627 ۵-۱۱-۱۳۹۱ ۰۶:۵۱ عصر
آخرین ارسال: moongirl
  روابط عمومي ديجيتال چيست؟ moongirl 0 640 ۱-۴-۱۳۹۰ ۰۴:۳۳ عصر
آخرین ارسال: moongirl
  روندهاي آموزش و تحصیل در عصر دیجیتال moongirl 0 493 ۱-۴-۱۳۹۰ ۰۴:۳۲ عصر
آخرین ارسال: moongirl
  شهروند الكترونيكي كيست؟ moongirl 0 1,412 ۱۶-۲-۱۳۹۰ ۰۸:۴۷ عصر
آخرین ارسال: moongirl

پرش در انجمن: