انجمن دانشجویان ایران

نسخه کامل: چراغ های جلو دوچرخه 1
شما در حال مشاهده نسخه ساده شده مطالب هستید. نسخه کامل را به همراه قالب بندی ببینید.
وظیفه اصلی این گروه از چراغ دوچرخه روشن کردن مسیر پیش روی شماست و با توجه به اینکه محدود وسیعی از مسیر را روشن می کنند، به باتری قوی تری نیاز دارند، بنابراین قیمت آن ها نسبت به چراغ های عقب (که چراغ هشدار محسوب شده و امکان دیده شدن شما، توسط سایر رانندگان را فراهم می کنند) بیشتراست.
ساده ترین چراغ های جلو از یک لامپ، قاب محافظ لامپ، پایه ای جهت اتصال به فرمان یا کلاه و یک باتری که می تواند به صورت جدا به تنه یا فرمان متصل شده و یا در قاب محافظ لامپ، جاسازی شده باشد، تشکیل شده اند . در مدل های بعدی، از LED و یک باتری معمولی مانند A-A استفاده شده است. این چراغ ها مجموعه ای کوچک هستند که برای نصب راحت و بی دردسر بر روی فرمان و یا دسته دوچرخه طراحی شده اند. اما در مدل های پیشرفته، به طور کلی از دو نوع اصلی لامپ های LED و HID و دو نوع باتری Ni-MH (نیکل متال هیدرید) و Li-ion (یون لیتیوم- همان باتری هایی که در گوشی های تلفن همراه به کار رفته) استفاده شده است.
با وجود اینکه ترکیبی از لامپ و باتری HID-NiNH یک ترکیب بسیار کارآمد است، اما نسل جدیدی از چراغ های LED با تکنولوژی بهتر وارد رقابت با آن ها شده اند. تکنولوژی بهتر به این معناست که چراغ های LED با همان تعداد و در مدت زمان مشابه با دوام ترند و از قدرت روشنایی بیشتری برخودار بوده، در شرایط آب و هوایی مرطوب و سرد، عملکرد مطلوبی دارند و در صورت آسیب به راحتی قابل تعویض می باشند. به همین خاطر، بیشتر دوچرخه سواران استفاده از مجموعه چراغ های LED/Li-ion را به جهت تعادل مطلوب آن ها در عملکرد، مقاومت و سهولت شارژ شدن ترجیح می دهند. علاوه بر نوع لامپ و باتری به کار رفته در چراغ، موارد دیگری نیز وجود دارند که در انتخاب نهایی محصول تاثیر به سزایی دارند. از جمله می توان به سیستم سخت افزاری چراغ اشاره کرد. اتصالات داخلی چراغ باید به قدر کافی محکم باشند تا در برابر ضربه های ناشی از حرکت دوچرخه، مقاومت لازم را از خود نشان دهند. اتصالات کابل ها باید به گونه ای باشند که در تکان های شدید شل نشوند، محافظ لامپ و باتری باید مقاوم در برابر آب بوده و همچنین یک چراغ مناسب باید از پایه مطمئنی جهت اتصال چراغ به میله فرمان برخوردار باشد. پایه چراغ باید به گونه ای طراحی شود که برای باز و بسته کردن آن به ابزار خاصی نیاز نباشد. بنابراین سادگی طراحی، مخصوصا در چراغ هایی که باتری برای شارژ مجدد باید به طور کامل خارج شود، یکی دیگر از معیارهای مهم است. نه تنها قدرت روشنایی چراغ، بلکه الگوی تابش پرتو و رنگ آن نیز مهم است. الگوی تابش پرتو میتواند به صورت گسترده باشد، به این معنا که عرض بیشتر و طول کمتری از مسیر را روشن کند و یا به صورت متمرکز باشد، یعنی طول بیشتری از مسیر را در راستای خود روشن کند.